Dodano: Wtorek, 29 października 2013r. godz.: 19:09. Nr wydania: 303/2013

Do Warszawy i Kudowy na 80%

Po kilku latach pociąg dalekobieżny ma wrócić na Magistralę Podsudecką. Podróżni czekają na to kilka lat. Spółka Przewozy Regionalne od nowego rozkładu ma zamiar wprowadzić połączenie Warszawy Wschodniej z Kudową Zdrój (przez Prudnik, Nysę). Byłoby to przedłużenie do kursującego w obecnym rozkładzie pociągu REGIOekspres Chemik.

Ostatni pociąg pośpieszny przez ziemię prudnicką przejechał we wrześniu 2007 roku. Był to pociąg relacji Przemyśl Główny/Lublin - Katowice - Gliwice - Nysa - Kłodzko - Wałbrzych - Jelenia Góra. Pociąg ten kursował codziennie w sezonie wakacyjnym, świątecznym i w czasie zimowych ferii. Po wakacjach 2007 roku połączenie zawieszono, a ostatnie lokomotywy spalinowe przeznaczone do obsługi połączeń dalekobieżnych przekazano na północ kraju.

Trwający w tym czasie podział przewozów regionalnych na województwa sprawił, że ziemia prudnicka, która koleją połączona jest z aglomeracją śląską oraz miastami Dolnego Śląska, została pozbawiona jakiegokolwiek połączenia międzywojewódzkiego.

Mieszkańcy naszego regionu nigdy nie pogodzili się z utratą kolejowego połączenia z miastami południa Polski. W 2007 i 2008 roku zorganizowano społeczne akcje, mające na celu przywrócenie pociągu pośpiesznego dla Prudnika. Kilkadziesiąt osób, instytucje publiczne (m. in. prudnickie Starostwo), organizacje społeczne (m. in. prudnicki oddział PTTK), posłowie i euro posłowie (m.in. Danuta Jazłowiecka) apelowali do Ministra Transportu i wtedy przewoźnika PKP Przewozy Regionalne, o przywrócenie pociągu pośpiesznego relacji Kraków-Jelenia Góra.

Obraz: na80procent.jpg

Za swoje zaangażowanie zostali "ukarani". Na kilka miesięcy przywrócono pociąg dalekobieżny, ale omijał on Prudnik, czyli region, z którego wysłano najwięcej listów z apelami. Przywrócony pociąg jechał z Kłodzka przez Nysę do Opola i dalej do Warszawy. Połączenie miało nienajlepsze godziny odjazdu, a skład zbyt długo czekał w Opolu na przyłączenie do wagonów jadących od Wrocławia do stolicy. Sprawiło to, że połączenie zostało szybko wycofane.

Po kilku latach wraca normalność. Spółka Przewozy Regionalne, która obecnie nie jest już w grupie PKP, na rok 2014 planuje przedłużyć swoje dotychczasowe połączenie RegioExpress Chemik relacji Kędzierzyn Koźle-Warszawa Wschodnia. W sezonie letnim, w weekend majowy, okres Bożego Narodzenia i Nowego Roku, Wielkanoc oraz majowy weekend, pociąg na przedłużonej trasie Kędzierzyn Koźle-Kudowa będzie kursował w soboty (kierunek Kudowa) oraz Niedziele (kierunek Warszawa).

Pociąg Chemik kursuje w relacji Warszawa Wschodnia-Kędzierzyn codziennie oprócz niedziel, dlatego przez ziemię prudnicką do Kudowy pojedziemy tylko w soboty. Z kolei pociąg w relacji Kędzierzyn-Warszawa kursuje codziennie oprócz sobót, dlatego z Kudowy do Warszawy pojedziemy tylko w niedzielę. Z tego też względu nie ma możliwości by pociąg jechał do Warszawy i Kudowy zarówno w sobotę jak i w niedzielę.

Pociąg ma składać się prawdopodobnie z 6 wagonów z czego 3 wagony obsłużą ostatni odcinek Kędzierzyn Koźle-Kudowa (pozostałe 3 w tym czasie będą wyłączane w Kędzierzynie Koźlu).

Pociąg zatrzyma się na następujących stacjach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Włoszczowa, Zawiercie, Katowice, Gliwice, Zabrze, Kędzierzyn Koźle, Prudnik, Nysa, Otmuchów, Paczków, Kamieniec Ząbkowicki, Kłodzko Główne, Kłodzko Miasto, Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój, Kudowa Zdrój.

Pociąg na pewno nie zatrzyma się w Głogówku czy Racławicach Śląskich. W naszym regionie skład zatrzyma się tylko w Prudniku. Odjazd do Warszawy o godzinie 14:26 (w Warszawie o godzinie 21:33), odjazd do Kudowy o godzinie 14:12 (w Kudowie o godzinie 17:29). Skład prawdopodobnie będzie obsługiwany przez lokomotywy należące do Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Pociąg pojedzie linią Kłodzko-Kudowa Zdrój. Jest to najpiękniejsza linia kolejowa Polski z licznymi łukami, tunelami i mostami, która w tym roku przechodzi kapitalny remont. Ma on być zakończony do 15 grudnia, czyli dnia, w którym w życie wejdzie nowy rozkład jazdy.

Taki pociąg to bardzo dobra wiadomość. Musimy zaznaczyć, że nie jest on dotowany przez Ministerstwo, a będzie kursował na zasadach komercyjnych. Dlatego ważna będzie promocja tego połączenia. Musi się ono opłacać, co przy trakcji spalinowej jest bardzo trudne! Do Prudnika, czy Nysy (a także Kłodzka i kurortów ziemi kłodzkiej), dojadą turyści z całej Polski. W ostatnim czasie w tym regionie znacznie rozwinęła się infrastruktura turystyczna, co jest dodatkowym naszym atutem. Z kolei my zyskamy bezpośrednie połączenie z miastami Śląska oraz stolicą, do której dojdziemy w około 6 godzin. Warto dodać, że pociąg będzie kursował Centralną Magistralą Kolejową, gdzie obowiązują duże prędkości składów.

Z uwagi, że pociąg ma jechać na zasadach komercyjnych, trzeba napisać, że jego pojawienie oceniane jest na 80%. - liczymy na wsparcie samorządów, posłów, pomoc w reklamie tego połączenia - powiedział nam nieoficjalne jeden z pracowników Przewozów Regionalnych. - w nowym roku faktycznie planowane jest połączenie pośpieszne w taryfie InterRegio przez południe Opolszczyzny, jednak jeszcze nie jest ostatecznie zatwierdzone.

W Kędzierzynie Koźlu kolejarze powoli przygotowują się do obsługi nowego połączenia.

- już nam powiedziano, że będziemy przeprowadzali prace manewrowe z wagonami dla tego pociągu - wyjawił nam jeden z maszynistów chcący zachować anonimowość.

Pociąg ten jest wpisany do nowego rozkładu i zgłoszony do zarządcy infrastruktury kolejowej, spółki PKP PLK. Ta, chyba nie ma żadnych zastrzeżeń i pociąg może kursować. Wszystko zatem w rękach przewoźnika, który popisuje się bardzo odważną, ale jakże nam potrzebną decyzją. Odliczamy już dni do 15 grudnia, by po kilku latach zobaczyć połączenie dalekobieżne ponownie w naszym rozkładzie.

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Wtorek, 29 października 2013r. godz.: 19:09. Nr wydania: 303/2013

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki