Dodano: Piątek, 3 kwietnia 2009r. godz.: 00:01. Nr wydania: 47/2009

Dziewiąta rocznica największych cięć w historii kolei polskiej

Poniedziałek 3 kwietnia 2000 roku był jednym z najczarniejszych dni w całej historii polskiej kolei. Tego dnia zamknięto linie kolejowe o łącznej długości prawie tysiąca kilometrów. Takie miasta jak: Karpacz, Głubczyce, Lubartów, Wieliczka zostały wycięte z kolejowej mapy. Zlikwidowano tez kursy na liniach łączących ważne miasta: Białystok-Ostrołęka, Bydgoszcz-Chełmża, Brodnica-Iława. Na Opolszczyźnie zawieszono następujące połączenia: Racławice Śl.-Głubczyce-Racibórz, Brzeg-Nysa, Opole-Kluczbork.

Poniżej wykaz linii, na których zawieszono kursowanie pociągów 3 kwietnia 2000 roku. W nawiasie podano miasta, które straciły swoje jedyne połączenia kolejowe.

  • Łuków-Lublin (Lubartów, Radzyń Podlaski), 108km
  • Kraków Bieżanów-Wieliczka Rynek 6km
  • Chełm-Włodawa, 45km
  • Racławice Śl.-Głubczyce-Racibórz (Głubczyce, Baborów), 54km
  • Jelenia Góra-Mysłakowice-Karpacz (Karpacz) 16km
  • Brzeg-Nysa (Grodków Śl), 47km
  • Ostrołęka-Łapy-Białystok, 111km
  • Pisz-Ełk, 55km
  • Brodnica-Iława, 41km
  • Brodnica-Sierpc, 56km
  • Pyrzyce-Myślibórz, 31km
  • Opole-Kluczbork, 45km
  • Bydgoszcz-Chełmża, 70km
  • Rzeszów-Tarnobrzeg, 70km
  • Sławno-Darłowo, 20km
  • Zubki Białostockie-Białystok, 48km
  • Korsze-Skandawa, 16km
  • Tarnów-Szczucin koło Tarnowa, 48km
  • Pszczółki-Skarszewy, 21km

Na części z tych linii udało się już przywrócić kursowanie pociągów. M. in. na linii kolejowej Nysa-Brzeg i Opole-Kluczbork. W kolejce czeka linia Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz

Dwa miesiące po pamiętnym kwietniu, pod koniec roku szkolnego w czerwcu zawieszony został ruch pociągów na innych liniach, m. in. na linii Kędzierzyn-Strzelce Opolskie przez Lesnicę.

Pasjonatów historii kolejnictwa odsyłam do strony Racławic Śląskich, gdzie znajduje się artykuł opisujący historię linii kolejowej Racławice Śląskie - Głubczyce - Racibórz.

Polecam również artykuł prezentujący 160-letnie dzieje linii Nysa-Brzeg, który przygotowałem we współpracy z Robertem Wyszyńskim

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Piątek, 3 kwietnia 2009r. godz.: 00:01. Nr wydania: 47/2009

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki