Linia kolejowa 304 Brzeg - Strzelin

Zobacz zwiastun do powstającego amatorskiego filmu opisującego zapomniany trakt do Strzelina.

Przeczytaj artykułArrow

Dziś szczególny dzień, rocznica ukończenia budowy Magistrali Podsudeckiej

Dokładnie 133 lata temu ukończona została budowa Magistrali Podsudeckiej, czyli linii kolejowej, która miała połączyć uprzemysłowione tereny Przedgórza Sudeckiego z obecnymi terenami Górnego Śląska. Magistrala Podsudecka wraz z Koleją Górnośląską (Wrocław-Brzeg-Opole-Mysłowice) była najważniejszym traktem kolejowym łączącym obecny Dolny Śląsk z obecnym Górnym Śląskiem.

Przeczytaj artykułArrow

Wreszcie pojawi się galeria zdjęć

Nie da się ukryć, galeria zdjęć prezentująca pociągi na Magistrali Podsudeckiej jest najbardziej wyczekiwanym działem w naszym portalu.

Przeczytaj artykułArrow

Pośpieszny w Świdnicy i Dzierżoniowie

Do niezwykłego zdarzenia doszło w sobotę 8 sierpnia na dolnośląskim odcinku Magistrali Podsudeckiej. Pojawił się tam pociąg pośpieszny relacji Szczecin Główny-Kłodzko.

Przeczytaj artykułArrow

10 godzin walczyli z zarośniętym torowiskiem

Za nami kolejny, najbardziej owocny dzień koszenia torowiska na linii kolejowej do Głubczyc. Ponownie przy pracy oglądaliśmy osoby, na które już od kilku tygodni zawsze można liczyć. Na szczęście nie brakowało nowych pomocników. Jako ciekawostkę warto dodać, że wśród osób, które brały udział w pracach i pomagały była jedna osoba, która utraciła wcześniej część ręki w wypadku oraz jedna osoba z sztucznym sercem. Zobacz ile wykoszono i jakie są szanse na przejazd pociągu trasą w kierunku Głubczyc.

Przeczytaj artykułArrow

Apel do mieszkańców Opolszczyzny (i nie tylko), którym nie jest obcy los linii kolejowej Racławice Śląskie-Głubczyce

UWAGA! W najbliższą sobotę (8 sierpnia) chcemy zebrać się na dworcu kolejowym w Racławicach i ostatni raz spróbować wykarczować 3-kilometrowy odcinek torowiska między Racławicami Śląskimi, a Ściborzycami. Jeśli się nam uda to trasą tą na początku września przejedzie specjalny pociąg (skład retro).

Przeczytaj artykułArrow

Taniej z Kolejami Dolnośląskimi

Wcześniej w okolicy Legnicy, dziś praktycznie na całej Magistrali Podsudeckiej odcinka dolnośląskiego. Koleje Dolnośląskie wprowadzają atrakcyjne promocje. Od 1 sierpnia podróżujemy na wybranych odcinkach znacznie taniej. Przykładowo z Świdnicy do Dzierżoniowa za bilet normalny zapłacimy tylko 3zł.

Przeczytaj artykułArrow

Nowa strona Śląskiego "OKOKU"

Niedawno Obywatelski Komitet Obrony Kolei województwa Śląskiego uruchomił nową wersję swojej strony Internetowej.

Przeczytaj artykułArrow

W sobotę pociąg retro zawita do Nysy

Dla lokalnych miłośników kolei szykuje się niezła gratka. W najbliższą sobotę (1 sierpnia) w godzinach przedpołudniowych do Nysy zawita czynna lokomotywa parowa z składem wagonowym, która przyjedzie aż z Ołomuńca.

Przeczytaj artykułArrow

Turyści robią niezłą frekwencję

Wydawać by się mogło, że sezon wakacyjny to okres, w którym mniej pasażerów korzysta z pociągów kursujących po Magistrali Podsudeckiej. Jak się okazuje kilka kursów cieszy się zdecydowanie większą frekwencją niżeli podczas roku szkolnego.

Przeczytaj artykułArrow

Jutro wchodzą na tory

Już jutro (sobota) o godzinie 9:00 rusza akcja koszenia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śląskie. Prace mają odbywać się w dwóch grupach. Potrzeba jest pomoc wszystkich, którym zależy na dobru tej linii, ponieważ trwa jej proces likwidacyjny.

Przeczytaj artykułArrow

Ja żądam pośpiesznego

Kiedyś Pudelsi śpiewali o pociągu co z Krakowa do Jeleniej Góry się toczy. Dziś w ramach akcji przywróćmy pociąg pośpieszny na podsudeckie tory możemy zaprezentować Wam utwór wspierający nasze działania. Rzadko się zdarza, by taka akcja została wsparta utworem muzycznym.

Przeczytaj artykułArrow

Uratujemy tą linię!

Ponad 30 zwolenników turystyki kolejowej karczowało w sobotę zarośnięte, opuszczone torowisko od Racławic do Ściborzyc.

Przeczytaj artykułArrow

Największy most i największa katastrofa inżynieryjna ziemi prudnickiej (część II)

W lipcu 1903 roku wody rzeki Osobłogi podmyły filary dużego kamiennego mostu w Racławicach Śląskich. Obiekt zawalił się - ocalała tylko zwisająca nitka szyn. Kiedy wody opadły pojawiły się pierwsze plany obudowy mostu. Dziś prezentujemy drugą część tekstu opisującego największą katastrofę inżynieryjną jaka miała miejsce na historycznym trakcie Magistrali Podsudeckiej.

Przeczytaj artykułArrow

Niech włodarze województwa i nie tylko dostrzegą korzyści jakie daje Magistrala Podsudecka

Od dwóch dni możemy na naszej magistrali zobaczyć kursujące klasyczne lokomotywy serii ST44. Dla miłośników fotografii jest to niewątpliwie rarytas. Jednak jeśli szybko się zastanowimy i popatrzymy na to, że obecnie jesteśmy świadkami drastycznego wzrostu ruchu towarowego po linii numer 137 to szybko dojedziemy do wniosku, że jeśli nie zostanie przeprowadzony remont szlaku linia zostanie rozjechana. Kilka dni temu otrzymałem bardzo ciekawy list od jednego z maszynistów kursujących kilkanaście lat po Magistrali. Opisuje on to, dlaczego ta linia przeżywa swój renesans oraz udowadnia, że konieczny jest bardzo szybki remont szlaku. Myślę, że wielu czytelników, a być może również nasze władze zainteresuje zamieszczony poniżej list. Lektura obowiązkowa.  

Przeczytaj artykułArrow

Nowa książka - Koleją z Kłodzka do Stronia Śląskiego

Niedawno na rynku wydawniczym ukazała się pozycja książkowa opisująca dzieje linii kolejowej łączącej Kłodzko ze Stroniem Śląskim. Pozycja ta powinna zainteresować również miłośników Magistrali Podsudeckiej, ponieważ jak wiadomo jeszcze nie tak dawno do Stronia dojeżdżały bezpośrednie pociągi z Krakowa, Mysłowic i Katowic.

Przeczytaj artykułArrow

Koleją po pograniczu polsko-czeskim 2009

Można już oficjalnie powiedzieć to o czym mówiło się od dawna. Trwają przygotowania do organizacji kolejnej imprezy kolejarskiej w Racławicach Śląskich. Zaplanowano ją wcześniej podobnie jak w roku ubiegłym na pierwszy weekend września (5-6 września).

Przeczytaj artykułArrow

Polak i Czech dwa bratanki

Obecnie najważniejszym projektem, nad którym pracuje Euroregion Pradziad jest próba przedłużenia kolejki wąskotorowej Trzemesna-Osobłoga do Racławic Śląskich z wykorzystaniem linii kolejowej Racławice-Głubczyce. Jak tłumaczą władze Euroregionu, w dalszej kolejności istniałaby możliwość przedłużenia tak powstałej linii (poprzez dołożenie trzeciego toru) do Głubczyc i Raciborza.

Przeczytaj artykułArrow