Dodano: Poniedziałek, 25 kwietnia 2022r. godz.: 10:03. Nr wydania: 533/2022

Te linie w regionie mają szansę na remont w ramach rządowego programu Kolej+

W minionym tygodniu ogłoszono finałową listę 34 projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach rządowego programu Kolej+. Które związane są z Magistralą Podsudecką?

W województwie dolnośląskim do finału zakwalifikowano trzy projekty: Środa Śląska-Wrocław Świebodzki, Legnica-Złotoryja-Jerzmanice-Zdrój oraz Zgorzelec-Bogatynia. W województwie opolskim Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz.

Z Magistralą Podsudecką związane są dwa trakty: z Legnicy do Jerzmanic-Zdroju oraz z Racławic Śląskich do Raciborza. Odbudowa tego drugiego traktu o długości 56 kilometrów ma kosztować ok 500 milionów złotych. Tam założenia są wręcz kosmiczne: wysoka prędkość, odbudowa peronów oraz uwaga: pełna elektryfikacja. Niestety dużym problemem będzie zorganizowanie 15% wkładu własnego: linia kolejowa przebiega przez wiele gmin i powiatów, ale biednych samorządów. One same niestety nie zdobędą pieniędzy na wkład własny, ale jest nadzieja, ponieważ już wsparcie zapewniły lokalne władze wojewódzkie oraz posłowie. Pomysłem jest wpisanie traktu Racławice Śląskie-Racibórz do listy linii znaczenia militarnego.

- Budowa infrastruktury kolejowej leży w interesie polskiego państwa, które podjęło decyzję o tym, że w ramach przygotowanej ustawy o obronie ojczyzny zbroimy się. Zwiększamy zdolności polskiego państwa do obrony, ale co za tym idzie, również budujemy infrastrukturę energetyczną i komunikacyjną - mówił poseł Janusz Kowalski dla Radia Opole. Janusz Kowalski jako jeden z kilku posłów stał od początku za projektem odbudowy linii kolejowej do Raciborza i trzeba mu oddać to, że trzyma się swojego zdania i cały czas dzielnie wspiera tę sprawę.

- Deklaruję, tak jak tu stoję, że nie zostawimy urzędu marszałkowskiego z tym problemem. Myślę, że wspólnymi siłami, przy ewentualnych poszukiwaniach innych środków z innych segmentów przydziału rządowego, damy radę. Nie rezygnujmy z możliwości wkładu samorządu terytorialnego, takiego wkładu, który nie rujnowałby jego budżetu - powiedział dla Radia Opole wojewoda opolski Sławomir Kłosowski odnosząc się do sprawy rewitalizacji linii kolejowej łączącej Racibórz z Racławicami.

Z kolei rewitalizacja linii kolejowej do Bogatyni przywróci na mapę połączeń regionalnych województwa dolnośląskiego powiat złotoryjski (w Złotoryi mieszka ok 15 tyś. osób, a powiat liczy ok 35 tyś mieszkańców). Docelowo planuje się późniejszą rewitalizację dalszego odcinka tej linii kolejowej z Jerzmianic-Zdroju do Lwówka Śląskiego.

W ub. tygodniu rząd poinformował o zwiększeniu finansowania programu Kolej+ z 5,5 miliarda aż do 11 miliardów złotych.

Foto: Spotkanie posła Janusza Kowalskiego z mieszkańcami Racławic Śląskich w 2020 roku w sprawie omówienia zasad programu Kolej+

Obraz: wiceministerkow_rce4.jpg

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Poniedziałek, 25 kwietnia 2022r. godz.: 10:03. Nr wydania: 533/2022

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki