Rozkład jazdy pociągów, edycja 2025-2026, jest coś nowego (opolskie)

Nieubłaganie zbliża się koniec 2025 roku, co wiąże się z roczną zmianą rozkładu jazdy pociągów. Zmianą, która obejmuje kraje europejskie i następuje zawsze w noc z drugiej soboty grudnia na drugą niedzielę grudnia.  

Czy 14 grudnia obudzimy się w nowej rzeczywistości kolejowej? To pytanie zadaje sobie wielu pasażerów i lokalnych polityków żywo zainteresowanych transportem kolejowym. Pomimo, że rozkład jazdy jest już dostępny, nigdy do końca nie wiadomo jaki będzie efekt finalny.

Tegoroczna zmiana przynosi niewielki plus dla naszej linii w postaci dodatkowego kursu z Nysy do Kędzierzyna-Koźla, ale po kolei:

Oferta dalekobieżna

Zasadniczo oferta połączeń dalekobieżnych nie ulega zmianie. PKP Intercity zapowiedziało dalsze utrzymanie dwóch par połączeń dalekobieżnych łączących Kraków, Metropolię Górnośląską z południem Opolszczyzny czy Przedgórzem Sudeckim, są to pociągi:

  • SZCZELINIEC Kraków Główny 6:55 - Jelenia Góra 13:48, przez Kłodzko Miasto,
  • SUDETY Kraków Główny 15:01 - Jelenia Góra 22:00, przez Świdnicę Miasto,
  • SUDETY Jelenia Góra 5:53 - Kraków Główny 12:55, przez Świdnicę Miasto,
  • SZCZELINIEC Jelenia Góra 14:09 - Kraków Główny 20:55, przez Kłodzko Miasto,
  • Niewielkim korektom ulegnie rozkład jazdy ww. pociągów, które na opolskim odcinku magistrali podsudeckiej zatrzymają się w Kędzierzynie-Koźlu, Głogówku, Prudniku, Nysie, Otmuchowie i Paczkowie.

    Oferta regionalna

    Lokalny przewoźnik wraz z organizatorem przewozów Samorządem Województwa Opolskiego nie rozpieszczają południowych części regionu. W rozkładzie jazdy pociągów w dalszym ciągu będziemy mieli do dyspozycji kilka połączeń w dobie w dzień roboczy i tylko 3 pary dziennie w przypadkowych godzinach w weekendy. Jedynym plusem jest nowy, stary pociąg z Nysy do Kędzierzyna-Koźla, tylko w jedną stronę, który po kilku latach wraca do rozkładu jazdy.

    Dzień roboczy:

    • Nysa 4:07 - Kędzierzyn-Koźle 5:39
    • Nysa 5:43 - Kędzierzyn-Koźle 7:15
    • Nysa 7:40 - Kędzierzyn-Koźle 9:11
    • Brzeg 9:03 - Nysa 10:23 - Kędzierzyn-Koźle 11:53
    • Brzeg 13:10 - Nysa 14:17 - Kędzierzyn-Koźle 15:47
    • Nysa 18:19 - Kędzierzyn-Koźle 19:50
    • Kędzierzyn-Koźle 5:52 - Nysa 7:19 - Brzeg 8:40
    • Kędzierzyn-Koźle 10:31 - Nysa 11:58 - Brzeg 13:04
    • Kędzierzyn-Koźle 13:28 - Nysa 14:56 - Brzeg 16:03
    • Kędzierzyn-Koźle 16:21 Nysa 17:45 - Brzeg 18:49
    • Kędzierzyn-Koźle 21:11 Nysa 22:39

    Dzień wolny:

    • Kędzierzyn-Koźle 7:27 - Nysa 8:54 - Kłodzko Miasto 10:06
    • Kędzierzyn-Koźle 13:57 - Nysa 15:24 - Kłodzko Miasto 16:50
    • Kędzierzyn-Koźle 21:11 - Nysa 22:39
    • Nysa 4:07 Kędzierzyn-Koźle 5:39
    • Kłodzko Miasto 10:51 - Nysa 12:11 Kędzierzyn-Koźle 13:42
    • Kłodzko Miasto 17:13 Nysa 18:32 Kędzierzyn-Koźle 20:13

    Poza nowym pociągiem z Nysy o 7:40 do Kędzierzyna-Koźla oferta na opolskim odcinku magistrali podsudeckiej nie ulega większym zmianom. Szczególnie zauważalny jest brak od kilku sezonów bezpośredniego pociągu z Kędzierzyna-Koźla do Wrocławia Gł. przez Racławice Śl., Prudnik, Nysę, który cieszył się dużą popularnością.

    Co dalej?

    Coraz częściej przez media podejmowany jest temat stanu infrastruktury kolejowej na magistrali podsudeckiej wraz z planowanymi pracami modernizacyjnymi. Z jednych źródeł możemy usłyszeć, że w najbliższych latach zostanie zmodernizowany odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Nysa, z drugiej strony nie ma pewnych informacji co do dalszego odcinka biegnącego przez powiat prudnicki. Cieszą plany modernizacji linii na odcinku Nysa - Kamieniec Ząbkowicki. W rozkładzie jazdy 2025/2026 pociąg pospieszny potrzebuje na pokonanie ww. odcinka aż 43' -45', podczas gdy w rozkładzie jazdy 1998/1999 było to średnio 26'-27' (posp. Lublin - Kudowa Zdrój). Niemniej jednak podobne pogorszenie stanu infrastruktury jest na odcinku pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Nysą, gdzie prędkość pociągów zmniejszyła się ze 100km/h do nawet 50km/h z ograniczeniami do 30-40km/h. Stąd też obecnie pociąg pospieszny z Kędzierzyna-Koźla do Nysy jedzie o blisko 20' dłużej niż jeszcze pod koniec XX w.

    W najbliższych latach potrzebujemy przede wszystkim modernizacji lub rewitalizacji linii, która pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu, poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu czy dostosowanie punktów handlowych do potrzeb (np. przeniesienie przystanku w Pokrzywnicy, w okolice miejscowości czy budowę nowego przystanku w Nysie przy osiedlu na wyjeździe z miasta).

    Które z licznych medialnych zapowiedzi okażą się prawdziwe? Czas pokaże, tymczasem nowy rozkład jazdy oceniam na niewielki plus za dodatkowy pociąg z Nysy do Kędzierzyna-Koźla.

    Do pobrania

    Rozkłady z Portalu Pasażera dla 3 stacji

    Ilustracja

    Oczekujemy, ale to jeszcze sporo czasu, na dostawę dla Opolszczyzny nowoczesnych nowych autobusów szynowych.

    Podaj dalej:

    Liczba komentarzy: 0

    Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

    Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

    Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


    Teksty na podobny temat

    Kormoran

    TLK KORMORAN - pociąg, który udowodnił, że nasza kolej wciąż może pozytywnie zaskakiwać, IR CHEMIK jako przykład świadomej marginalizacji

    Pociąg TLK KORMORAN stał się jednym z najbardziej wymownych dowodów na to, że na polskiej kolei mogą dziać się naprawdę dobre rzeczy.

    Nowy tabor

    TLK Sudety już na nowym taborze

    Wczoraj popołudniu w drogę z Krakowa ruszył pociąg TLK Sudety na nowym taborze. Od teraz kursy na tym pociągu będą obsługiwane przez składy serii SN85.

    SD85

    Sudety i Szczeliniec zmieniają tabor

    Od października pociągi Intercity w relacji Kraków-Jelenia Góra i Jelenia Góra-Kraków, które kursują przez linię 137, będą prowadzone jednostkami SD85.

    TLK Sudety i TLK Szczeliniec objazdem przez Opole

    W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.

    Regio

    Dodatkowy Intercity, ale bez bezpośredniego do Wrocławia

    Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.

    Rozkład

    Znamy rozkład dwóch pociągów Intercity na Magistrali Podsudeckiej

    Dobra zmiana od nowego rozkładu. Wraca drugi dalekobieżny pociąg na naszej linii kolejowej.