Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

To swoiste „kroplówki” dla infrastruktury, która od lat wymaga gruntownej terapii. Trafniejsze porównanie trudno znaleźć – linia jest w stanie chronicznego niedoinwestowania, a jej znaczenie zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym, jest przecież ogromne.

W ostatnich tygodniach prace remontowe skupiły się na odcinkach w rejonie Nysy. Najpierw przeprowadzono oczyszczanie i poprawę parametrów toru nr 2 na wjeździe do stacji Nysa od strony Goświnowic (w kilometrażu około 140–141).

Obecnie działania zostały przeniesione na tor nr 1, między Goświnowicami a Wójcicami (km około 148–150). Na miejscu pracuje potokowy zestaw do oczyszczania tłucznia, który umożliwia szybkie i skuteczne przywrócenie odpowiednich parametrów technicznych toru. Po zakończeniu robót na torze nr 1, zaplanowano analogiczne działania na sąsiednim torze, również na tym samym odcinku.

Efektem tych prac ma być przywrócenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości do poziomu 100 km/h. Obecnie w tym miejscu obowiązują ograniczenia do 60–70 km/h, co negatywnie wpływa na czas przejazdu i przepustowość całej trasy.

Chociaż działania te nie zastąpią pełnej modernizacji infrastruktury – w tym wymiany podtorza, nawierzchni, sieci trakcyjnej oraz urządzeń SRK – są istotnym krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Mimo wszystko, linia kolejowa 137 wciąż czeka na realne inwestycje, które pozwolą jej odzyskać rangę nowoczesnego szlaku kolejowego o znaczeniu ponadregionalnym.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Podsudecka

Dlaczego OPOLE nigdy tak naprawdę nie poprze modernizacji Magistrali Podsudeckiej (i Nysa-Brzeg też nie)?

Analiza, która wielu się nie spodoba - ale warto ją przeczytać do końca. Przeczytajcie spokojnie ten tekst. Dla jednych będzie to "teoria spiskowa", ale dla innych - smutna diagnoza.

Podsudecka

Podsudecka nie jest priorytetem? O tym artykule i tym co robi "góra" nie można milczeć

Ten tekst nie był planowany. Miał poczekać. Ale po sobotniej publikacji w NTO z 22 listopada pt. "Podsudecka Magistrala Kolejowa nie jest priorytetem. Elektryfikacja linii ma kosztować pół miliarda" – trudno siedzieć cicho.

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.