Jaki będzie nowy rozkład na podsudeckiej? Część I - Opolszczyzna

Za miesiąc w życie wejdzie nowy, tzw. roczny rozkład jazdy. Przynosi on najwięcej zmian i kształtuje to, jak będą wyglądały połączenia w regionie przez kolejne 12 miesięcy. Czy nowa edycja rozkładu jazdy otworzy okno dla mieszkańców południa Opolszczyzny i Przedgórza Sudeckiego?

Połączenia dalekobieżne TLK Sudety i TLK Kormoran

Od 12 miesięcy na naszej linii kolejowej widzimy szansę powrotu normalności jeżeli chodzi o połączenia dalekobieżne. Szanse, ponieważ zdarzały się odwołania i zastępcza komunikacja autobusowa, dlatego na optymalny stan przyjdzie nam jeszcze poczekać. Ważne, że w tej kategorii idzie ku dobremu.

Najważniejszą informacją dotyczącą pociągów TLK Kormoran (relacja Polanica-Zdrój - Nysa - Katowice - Warszawa Centralna - Olsztyn Gł.) oraz TLK Sudety (relacja Kraków Gł. - Katowice - Nysa - Jaworzyna Śląska - Jelenia Góra) jest potwierdzenie uruchomienia ich także w nowym rozkładzie. Zasadniczo pojadą one o tych samych porach godzinowych jak w 2021 roku i nadal kursować będą codziennie. Co ważne oba zatrzymają się w Otmuchowie.

Pociąg TLK Sudety
Pociąg TLK Sudety

Prawdopodobnie zmieni się tabor do obsługi połączenia TLK Sudety. Mają zniknąć czeskie lokomotywy z wagonami. W ich miejsce pojawią się jednostki spalinowe (zespoły trakcyjne). O tym mówi się od dawna, ale póki co to dopiero przed nami etap szkoleń i dzierżawy taboru. A czasu jest mało! Na chwilę obecną PKP IC prowadzi postępowanie przetargowe na dzierżawę tego typu taboru. Jedyną ofertę złożyło SKPL, nie mniej jednak przekracza ona wartość oczekiwaną przez PKP IC o blisko 5 mln zł.

Kalendarz Kolej Podsudecka 2022 już dostępny
Piękne zdjęcie, duży format - oglądaj Magistralę Podsudecką przez cały rok. Zobacz jak wygląda kalendarz

Nowe połączenie TLK Wetlina

Absolutną nowością będzie pociąg TLK Wetlina, który połączy Bieszczady z Kotliną Kłodzką. Pojedzie w relacji Zagórz - Tarnów - Kraków Gł. - Katowice - Gliwice - Opole Gł. - Nysa - Kłodzko Miasto. Z Zagórza wyjedzie o godzinie 4:25, a do Kłodzka dojedzie o godzinie 13:37. Powrót praktycznie od razu: z Kłodzka wyjedzie o godzinie 14:07, by do Zagórza dotrzeć na godzinę 22:57. Pociąg będzie kursował w soboty, niedziele oraz w święta.

W naszym rejonie planowane postoje pociągu są nieco zaskakujące. Zacznijmy od tego, że od Gliwic pociąg pojedzie przez Opole Gł. i stamtąd do Nysy. Tym samym relacja pociągu wydłuży się pewnie tylko po to, aby obsłużyć duży ośrodek miejski Opole, a ominąć Kędzierzyn-Koźle czy Prudnik. Stolica województwa opolskiego wielokrotnie była forowana już kosztem naszej linii i pewnie stąd takie trasowanie.

TLK Wetlina nie zatrzyma się w tak dużych miastach jak Strzelce Opolskie czy Pyskowice! Pewnie z uwagi na bardzo sztywny czas przejazdu pomiędzy Gliwicami, a Opolem oraz krótki czas na zmianę kierunku i przygotowanie składu do drogi powrotnej. Za to na powrocie stanie we wsi Szydłów liczącej ok. 500 mieszkańców, co wiąże się z mijanką z pociągiem regionalnym.

Sam pomysł pociągu łączącego Kotlinę Kłodzką z Bieszczadami jest świetny. Zaproponowana trasa budzi kontrowersje. Wprowadza się pociąg dalekobieżny na jednotorową linię Nysa-Opole, po której kursuje sporo pociągów regionalnych. Pociąg ominie Kędzierzyn-Koźle i Prudnik. Wydaje się, że czas jazdy tego pociągu jest naciągnięty do granicy możliwości, zwłaszcza na Opolszczyźnie. Jakiekolwiek jego opóźnienie namiesza w czasach jazdy pociągów regionalnych.

Połączenia regionalne

Trzeba być szczerym: od kilku lat po tym jak zmieniono rozkład i w dni robocze pomiędzy Nysą, a Kędzierzynem kursuje tylko 5 par pociągów liczba pasażerów spadła dramatycznie. I to się pewnie nie zmieni w 2022 roku. Dalej od poniedziałku do soboty pojedzie 5 par, a w weekendy przez najbardziej górski region województwa opolskiego tylko 3 pary. Plusem jest, że 2 weekendowe pary pojadą w relacji Kłodzko Miasto - Nysa - Kędzierzyn-Koźle/Gliwice i to jedyne co dobrego można powiedzieć o zmianach w kolei regionalnej. Co z tego, że obsługa jest super, pociągi jeżdżą punktualnie, jak rozkład powinien być lepszy.

Weźmy przykład dojazdu do szkół w dni robocze. Do Nysy dojedziemy o fajnej porze, do Kędzierzyna w sumie też, choć oczekiwanie około 45 minut na pierwszą lekcję jest męczące. Ale ok: przyjmijmy, że w domu nikt się nie uczy, to będzie miał czas dzięki kolei nauczyć się przed lekcjami w szkole.

W Nysie wiele szkół kończy lekcje ok 14:15. PWSZ Nysa kończy część zajęć o godzinie 14:30. Pociąg odbierze ich o godzinie 14:52 i następy o 17:26. Jak ktoś ma zajęcia do godziny 15, to sobie poczeka. Zasadniczo jak ktoś uczy się w Nysie, to ma lepiej. Młodzież z Kędzierzyna odjedzie do domów o godzinie 13:20 i następnie o 16:30. Pewnie będzie tak, jak powiedziało mi wielu znajomych: że kupią dzieciakom samochód, a po młodszych sami pojadą jak dadzą radę. Trudno będzie dojeżdżać pociągami do szkół w Kędzierzynie, a kiedy pociągów było więcej, to przecież codziennie podróżowali tam nawet uczniowie z Grodkowa!

10 lat temu, kiedy z Kędzierzyna odjeżdżały pociągi ok 13:00, 15:00 i o 16:30, to w takiej wsi jak Racławice Śląskie z pociągu jadącego o 15:00 wysiadało nawet 50 i więcej osób! A teraz policzy ich przedszkolak. Co się stało z tymi pasażerami? Poumierali? Nie wszyscy! Ci, których ja znam (część np. wracała aż z Opola) kupiła samochód i zorganizowali się, aby dojeżdżać razem z innymi.

Ciekawą zmianą będzie przesunięcie ostatniego pociągu REGIO kursującego w dni robocze przed powrotny odjazd pociągu TLK Sudety. To jest dobra zmiana, ponieważ obecnie kto mógł wsiadał w Sudety i regionalny jadący chwilę później zabierał niedobitki pasażerów do stacji, gdzie dalekobieżny się nie zatrzymywał. Ale uwaga! Jest haczyk. To będzie OSTATNI pociąg regionalny w dniu roboczym jaki pojedzie od Nysy na Kędzierzyn. On z Nysy odjedzie o godzinie 17:26. I to dobitnie świadczy o tym, co się dzieje na naszej linii na Opolszczyźnie. Nawet taki optymista jak ja nie wierzy w to, że pasażerowie chętnie będą korzystać z pociągów regionalnych, bo one nie są dostosowane ilościowo i czasowo do potrzeb.

Ale cieszmy się, że są, bo są i dobrze, że są, bo przecież można je zlikwidować. Przecież do nich się dopłaca.

Najpopularniejszym pociągiem regionalnym jest ten łączący Kędzierzyn z Wrocławiem przez Prudnik, Nysę i Grodków. Chyba każdy wie, że najlepszą frekwencję miałby w weekendy, ale on wtedy nie jedzie. Powinien kursować codziennie i takie pary do Wrocławia powinny być dwie. Druga aż do Kędzierzyna powinna wracać nocą i taki pociąg dawałby gwarancję powrotu nie tylko ze stolicy Dolnego Śląska, ale powrotu z pracy czy szkoły tym, który muszą być np. w Nysie czy Brzegu do wieczora. Dlatego na początek oczekiwaną przez mieszkańców zmianą jest wydłużenie w piątki relacji wieczornego pociągu Wrocław Gł. - Nysa do Kędzierzyna-Koźla przez Prudnik, Głogówek oraz zwrotnie uruchomienie w soboty kursu Kędzierzyn-Koźle - Wrocław Gł. Powyższa zmiana znacząco poprawiłaby powroty studentów z Wrocławia i Nysy oraz umożliwiła fakultatywne podróże w soboty. Na Facebooku od kilku lat jest utworzona grupa, w której studenci z Prudnika szukają dojazdu do domu w piątki, soboty i niedziele. Pytają tam o to, kto wraca samochodem z Wrocławia i czy mogą się zabrać z uwagi na brak pociągu lub słabe połączenia.

REGIO do Wrocławia
REGIO do Wrocławia

Pamiętajmy, że informacje dotyczą wstępnej wersji rozkładu. Coś jeszcze może się zmienić. Godziny przyjazdów i odjazdów dotyczą podstawy rozkładu jazdy, a obecnie trwają prace nad uzgodnieniem rozkładu z uwzględnieniem prac torowych na sieci. Ostateczna wersja może ulec drobnym korektom.

Trzeba pamiętać, że za rozkład jazdy w regionie odpowiada Samorząd Województwa Opolskiego, który odpowiada za zestawienie składu, relację pociągu, termin kursowania oraz godziny odjazdu i przyjazdu (w trakcie konstrukcji mogą ulec niewielkim zmianom). Dlatego wszelkie uwagi dotyczące godzin kursowania warto zgłaszać do urzędu marszałkowskiego w Opolu.

Do pobrania

Plik PDF rozkład 2021/2022 - Kędzierzyn-Koźle - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki. Pobierz tutaj. Plik opracował i podziękowania dla Krzysztofa Pawlaka.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Rozkład

Rozkład jazdy pociągów, edycja 2025-2026, jest coś nowego (opolskie)

Nieubłaganie zbliża się koniec 2025 roku, co wiąże się z roczną zmianą rozkładu jazdy pociągów. Zmianą, która obejmuje kraje europejskie i następuje zawsze w noc z drugiej soboty grudnia na drugą niedzielę grudnia.  

TLK Sudety i TLK Szczeliniec objazdem przez Opole

W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.

Regio

Dodatkowy Intercity, ale bez bezpośredniego do Wrocławia

Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.

Jedlina Zdrój

Po trzydziestu latach wracają tam pociągi pasażerskie

W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.

Powódź

Wróble ćwierkają, że za Kormorana coś się potem wykluje

Już za kilka tygodni pociąg TLK Kormoran zniknie z naszej linii kolejowej, ale za rok, może mieć następcę.

Bielawa

Jaki będzie nowy rozkład na podsudeckiej? Część II - Dolny Śląsk

Już za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów (12 grudnia 2021 r.), który będzie obowiązywał przez cały 2022 r. (do drugiej soboty grudnia). Niedawno opisaliśmy zmiany na opolskim odcinku linii, teraz czas na II część, czyli piszemy o tym, co nas czeka na dolnośląskim żelaznym szlaku z Kamieńca Ząbkowickiego do Legnicy.