Po 13 latach wreszcie pociąg dalekobieżny na Magistrali Podsudeckiej

Dziś dzień, na który czekaliśmy ponad dekadę. Zgodnie z planem kursuje TLK Sudety relacji Kraków-Jelenia Góra i mimo pandemii w środku składu jak na trudne czasy podróżuje mnóstwo pasażerów.

Godzina: 9:30, zimno bo 3 stopnie. Wieje, leje, sypie trochę śniegiem. Temperatura odczuwalna jakby -10 stopni. Ale czekam, bo dziś dzień, wyjątkowy. Taki, jakiego nie uświadczyłem od 13 lat. Dziś pierwszy raz kursuje dalekobieżny na podsudeckiej. Sam z racji pracy nie mogę siedzieć w wagonie, ale jestem w polu i czekam, aby zobaczyć to epokowe wydarzenie. Wyrwałem się z biura, nie mógłbym sobie darować gdyby mnie nie było. 9:32 na semaforze zielone. Będzie jechał. Wieje, gwiżdże, ale już go słychać. Wyłania się. Jest piękny. Cudownie sunie po wyremontowanych torach racławickiej stacji. A w środku: mnóstwo pasażerów. Wiedziałem, że mimo tak trudnego czasu ten pociąg jest potrzebny. Dożyłem tego dnia.

Doskonale pamiętam rok 2007 i ostatni prawdziwy pociąg na naszej linii kolejowej. Prowadziła go lokomotywa SU45-064 od Katowic do Kamieńca. Tam zmiana na SU42. 6 wagonów. Skład jechał z Przemyśla i Lublina.

Oto na linii 137 nowa epoka. Dziś pierwszy raz na torach pociąg TLK Sudety relacji Kraków Główny - Jelenia Góra przez Katowice, Gliwice, Kędzierzyn-Koźle, Prudnik, Nysę, Kamieniec Ząbkowicki, Dzierżoniów, Świdnicę, Jaworzynę Śląską i Wałbrzych. To, co mogę powiedzieć, to dziękuję. Wszystkim. Zawsze najpierw dziękuję Opatrzności Bożej. Dalej podziękowania dla przewoźnika i dla wszystkich tych społeczników, komitetów, wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, że wróciło do nas to, co powinno być zawsze.

Teraz nasza (pasażerów) kolej. Czasy są trudne. Musimy pokazać, że też kochamy ten pociąg i chcemy nim podróżować. Damy radę. Dostaliśmy najlepszy prezent pod choinkę.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja

Foto: Stanisław Stadnicki, Igor Bochenek

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Kormoran

TLK KORMORAN - pociąg, który udowodnił, że nasza kolej wciąż może pozytywnie zaskakiwać, IR CHEMIK jako przykład świadomej marginalizacji

Pociąg TLK KORMORAN stał się jednym z najbardziej wymownych dowodów na to, że na polskiej kolei mogą dziać się naprawdę dobre rzeczy.

Rozkład

Rozkład jazdy pociągów, edycja 2025-2026, jest coś nowego (opolskie)

Nieubłaganie zbliża się koniec 2025 roku, co wiąże się z roczną zmianą rozkładu jazdy pociągów. Zmianą, która obejmuje kraje europejskie i następuje zawsze w noc z drugiej soboty grudnia na drugą niedzielę grudnia.  

Nowy tabor

TLK Sudety już na nowym taborze

Wczoraj popołudniu w drogę z Krakowa ruszył pociąg TLK Sudety na nowym taborze. Od teraz kursy na tym pociągu będą obsługiwane przez składy serii SN85.

SD85

Sudety i Szczeliniec zmieniają tabor

Od października pociągi Intercity w relacji Kraków-Jelenia Góra i Jelenia Góra-Kraków, które kursują przez linię 137, będą prowadzone jednostkami SD85.

TLK Sudety i TLK Szczeliniec objazdem przez Opole

W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.

Rozkład

Znamy rozkład dwóch pociągów Intercity na Magistrali Podsudeckiej

Dobra zmiana od nowego rozkładu. Wraca drugi dalekobieżny pociąg na naszej linii kolejowej.