Prezentujemy pełną treść deklaracji, podpisanej przez uczestników konferencji, która została zorganizowana w Prudniku, a dotyczyła powrotu pociągu pośpiesznego na Magistralę Podsudecką
Szanowny Panie Ministrze
My, uczestnicy Konferencji pn. "Pociągiem po Magistrali Podsudeckiej" reprezentujący mieszkańców południowej części województw dolnośląskiego i opolskiego wnioskujemy o uruchomienie w rozkładzie jazdy 2016/17 połączenia kolejowego w relacji (Kudowa Zdrój)- Kłodzko- Nysa- Katowice- Kraków, oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Kamieniec Ząbkowicki- Nysa.
Dla mieszkańców miast i miejscowości położonych wzdłuż Magistrali Podsudeckiej (linii kolejowej nr 137), niezrozumiałym jest fakt zupełnego pomijania przez spółki kolejowe miejscowości położonych przy tej linii pomimo istnienia potencjału przewozowego, posiadanych zasobów w postaci nowych wagonów, wyremontowanych lokomotyw i poprawiającej się infrastruktury przewozowej.
Po likwidacji na przełomie 2006/2007 roku połączeń dalekobieżnych na linii 137, a w roku 2012 całkowitej likwidacji wszystkich pasażerskich połączeń kolejowych na odcinku Kamieniec Ząbkowicki- Nysa mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż Magistrali Podsudeckiej utracili możliwość korzystania z usług przewozów kolejowych w dojeździe do szkól i zakładów pracy położonych w ościennych miejscowościach. Ograniczono również możliwość dojazdu turystom do miejscowości położonych wzdłuż tej linii, znanych z atrakcji turystycznych, które stanowią dla wielu gmin istotny element ich rozwoju gospodarczego.
W ocenie uczestników konferencji działania ograniczające dostępność do połączeń regionalnych i dalekobieżnych poprzez likwidację połączeń kolejowych na odcinku Kamieniec Ząbkowicki- Nysa i brak całorocznego dalekobieżnego połączenia kolejowego ze Śląskiem i Krakowem dla takich miejscowości jak: Głogówek, Prudnik, Nysa, Otmuchów, Paczków, Kamieniec Ząbkowicki, Kłodzko jest ewidentnym obniżeniem ich prestiżu i barierą w rozwoju gospodarczym i społecznym.
Do pozytywnych aspektów przemawiających za uruchomieniem połączenia relacji Kraków- Kłodzko (Kudowa Zdrój) przez Paczków, Otmuchów, Nysę, Prudnik, Racławice Śląskie, Głogówek i Kędzierzyn Koźle należą:
Za przywróceniem ruchu regionalnego na odcinku Kamieniec Ząbkowicki- Kłodzko przemawiają:
O opłacalności kursowania pociągów przez Magistrale Podsudecka może świadczyć fakt wypełnienia pasażerami pociągu regionalnego relacji Gliwice - Nysa, gdzie potencjał pasażerski jest bardzo wysoki i gwarantuje dogodny dojazd. Relacja tych połączeń mogłaby zostać wydłużona do stacji Kłodzko Główne, lub dalej do Międzylesia lub Kudowy. Relacja zarówno pociągu dalekobieżnego do Krakowa, jak i połączeń regionalnych na odcinku stykowym województw dolnośląskiego i opolskiego opłacalna będzie tylko wtedy, gdy pociągi będą kursować codziennie oraz w atrakcyjnych godzinach.
W odczuciu uczestników konferencji najlepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie w połączeniu do Krakowa grupy wagonów do pociągu IC ?Szkuner? relacji Kraków- Kołobrzeg odczepianą na stacji Katowice. Obecne godziny uruchomienia tego połączenia umożliwiają prowadzenie wagonów bezpośrednich w relacji Kraków- Kłodzko (Kudowa Zdrój) na jednym obiegu bez przymusu uiszczania opłaty postojowej na stacjach końcowych. Naszym zdaniem, ze względu na turystyczne walory regionu Sudeckiego wprowadzenie postulowanych zmian będzie ekonomicznie uzasadnione i doprowadzi do rozwoju turystyki.
Mając na uwadze przedstawione postulaty wnioskujemy o interwencję w przedstawionej sprawie i przywrócenie połączeń na zlikwidowanych i zapomnianych przez PKP trasach.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Wstępnie potwierdzają się informacje, które mówią, że już od grudnia na naszej linii kolejowej pojawi się drugie bezpośrednie połączenie Krakowa z Jelenią Górą.
Pomysł prezentacji tego, jak po powodzi z 1997 roku kursowały pociągi na Magistrali Podsudeckiej, spodobał się czytelnikom. Był to jeden z najchętniej czytanych newsów w ostatnich latach. Dziś uzupełnienie informacji.
Mamy rozkład pociągów dalekobieżnych, które od grudnia pojadą przez Magistralę Podsudecką. Bezpośredni dojazd do Olsztyna, Warszawy, Częstochowy, Katowic, Krakowa, Polanicy Zdrój, Jeleniej Góry.
Miał być TLK Szczeliniec do Warszawy przez Nysę i Opole, ale do stolicy pojedzie IC Kormoran przez Prudnik, Kędzierzyn i Katowice.
Być może od grudnia po 13 latach ponownie na naszą linię kolejową wrócą pociągi dalekobieżne.
Od nowego sezonu rozkładowego, czyli od 9 grudnia, w każdy weekend roku do Kłodzka pojadą dwa pociągi dziennie.