Dodano: Czwartek, 6 lutego 2025r. godz.: 17:23. Nr wydania: 593/2025

Porcja informacji o tym, co ciekawego działo się na linii 137 w ostatnich miesiącach

Ponieważ szykowane są dwie duże nazwijmy to niespodzianki dla naszych czytelników, to niestety na stronie ostatnio nie było publikowanych zbyt wiele aktualności. W telegraficznym skrócie podajemy bieżące informacje o tym, co ciekawego działo się na Podsudeckiej w ostatnich miesiącach.

Remont odcinka Jawor-Rogoźnica

Latem i jesienią, w okresie od 22 lipca do 15 października 2024 roku na odcinku między Jaworem a Rogoźnicą w województwie dolnośląskim trwał remont linii kolejowej nr 137. W ramach prac wymieniono charakterystyczną sygnalizację kształtową na świetlną, co jak można się domyślać ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i poprawę jakości prowadzenia ruchu kolejowego. Na czas prac prowadzonych na tym odcinku dla składów pasażerskich wprowadzono zastępczą komunikację autobusową.

Budowa nowego przystanku na linii 137, Legnickie Pole

Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowego przystanku na odcinku Legnica-Jawor, między Nową Wsią Legnicką a Przybyłowicami. Nowy przystanek ułatwi dojazd do Specjalnej Strefy Ekonomicznej pod Legnicą. Pierwsze informacje o budowie przystanku pojawiły się już w 2022 roku. W ramach większego planu PKP przebuduje lub zbuduje nowe przystanki w Szklarskiej Porembie, Mirkowie, Oławie Zachodniej oraz Świdnicy Zawiszowie (Osiedle Zawiszów w Świdnicy zbudowane jest przy szosie do Żarowa, po północnej stronie obwodnicy miasta).

SD85 na Szczelińcu, ale nie na Sudetach

Pociągi IC Sudety i IC Szczeliniec miały być obsługiwane nowoczesnymi jednostkami SD85, jednak z powodu nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak problemy techniczne na trasie, nadal na pociągu IC Sudety (przez Dzierżoniów, Świdnicę) kursują starsze składy SN84. Plan na 2025 rok przewiduje wprowadzenie do ruchu 14 zmodernizowanych pojazdów serii SD85, co powinno poprawić komfort podróży m.in. na trasach Kraków-Jelenia Góra.

Obraz: orcjainformacjikolejowych.jpg

Pociąg do Jeleniej Góry IC Szczeliniec prowadzony pojazdem seri SD85

Rewitalizacja odcinka Kędzierzyn-Koźle-Legnica

Dużo osób pyta nas o plany przebudowy linii 137, m.in. jej pełną elektryfikację od Kędzierzyna do Nysy. Zasadniczo nic w tej sprawie przez ostatnie uwaga 8 lat się nie zmieniło. Wtedy, dokładnie w czerwcu 2017 roku rozpoczęły się działania nad przygotowaniem studium wykonalności dla przebudowy odcinka linii kolejowej nr 137 między Kędzierzynem-Koźlem a Legnicą.

Istniejący wstępny projekt przebudowy zakłada m.in. elektryfikację linii oraz modernizację infrastruktury peronowej, co ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h i towarowych do 120 km/h.

Studium jednoznacznie potwierdziło, że istnieje pilna potrzeba modernizacji linii 137 szczególnie w aspekcie prowadzenia ciężkich pociągów towarowych odciążając inne trakty. Kiedy pytamy o to, kiedy można spodziewać się przetargów, prac budowlanych itp., to zawsze pada ta sama odpowiedź: jak będą pieniądze, jak będą oszczędności z innych przetargów. Najczęściej to słyszy się, że realizacja inwestycji jest przewidziana w kolejnej perspektywie finansowej, po zapewnieniu odpowiedniego finansowania. Nieoficjalnie mówi się, że poprawy sytuacji na naszej linii nie ma co się spodziewać do ... 2030 roku.

Modernizacja odcinka Dzierżoniów Śląski-Piława Górna

Latem 2024 roku pomiędzy Dzierżoniowem Śląskim a Piławą Górną przeprowadzono rewitalizację 4,5 km toru szlakowego, w tym wymianę rozjazdu prowadzącego do kopalni kruszywa w Piławie. Na czas robót budowlanych dla pociągów KD wprowadzono zastępczą komunikację autobusową.

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Czwartek, 6 lutego 2025r. godz.: 17:23. Nr wydania: 593/2025

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2025
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki